off
  
 آيين‎نامه اجرايي کنوانسيون تغيير آب و هوا و پروتکل کيوتو Posted by admin on دوشنبه 6 دي 1389 - 12:46

شماره 104548/ت39213ک    مورخ   24/5/1388


وزارت امور خارجه ـ سازمان حفاظت محيط زيست
وزيران عضو کميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست در جلسه مورخ 4/12/1387 بنا به پيشنهاد شماره 198414/1ـ 114/100 مورخ 30/10/1386 وزارت امور خارجه و به استناد اصل يکصدوسي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با رعايت تصويب‎نامه شماره 164082/ت373ه‍ مورخ 10/10/1386، آيين‎نامه اجرايي کنوانسيون تغيير آب و هوا و پروتکل کيوتورا به شرح زير تصويب نمودند:


آيين‎‌نامه اجرايي کنوانسيون تغيير آب و هوا و پروتکل کيوتو



فصل اول: تعاريف



ماده 1ـ  در اين آيين‎نامه اصطلاحات و عبارات زير در معاني مربوط به کار مي‎روند و معادل انگليسي آنها در پيوست که تأييد شده به مهر پيوست تصويب‎نامه هيئت‎وزيران است، ذکر شده است.

الف ـ کنوانسيون تغيير آب و هوا: توافق‎نامه چندجانبه بين‎المللي در مورد تغيير آب و هوا که در اجلاس سران زمين در سال 1992 در ريودوژانيرو برزيل به تصويب رسيد که از اين پس «کنوانسيون» ناميده مي‎شود. اين کنوانسيون در تاريخ 6/3/1375 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده و از تاريخ 24/7/1375 براي جمهوري اسلامي  ايران لازم‎الاجرا شده است.

ب ـ پروتکل کيوتو: سند الحاقي به کنوانسيون ملل متحد در مورد تغيير آب و هوا که در سومين کنفرانس متعاهدين در 11 نوامبر 1997 در شهر کيوتوي ژاپن تصويب شد که از اين پس «پروتکل» ناميده مي‎شود. اين پروتکل در تاريخ 10/3/1384 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده و از تاريخ 30/8/1384 براي جمهوري اسلامي ايران لازم‎الاجرا شده است.

ج ـ کنفرانس متعاهدين به کنوانسيون تغيير آب و هوا:  اجلاسي که سالانه با شرکت تمامي کشورهاي عضو کنوانسيون برگزار مي‎گردد و از اين پس کنفرانس متعاهدين ناميده مي‎شود.

د ـ کارگروه ملي تغيير آب و هوا: متشکل از نمايندگان وزارتخانه‎ها و سازمان‎هاي مرتبط که تعيين‎کننده سياست‎ها و راهبردهاي اجرايي کشور در ارتباط با کنوانسيون و پروتکل در کشور مي‎باشد و از اين پس «کارگروه ملي» ناميده مي‎شود.

ه‍ ـ مکانيسم توسعه پاک: مكانيسمي كه ذيل پروتكل كيوتو به منظور كمك به‌ توسعه پايدار كشورهاي در حال توسعه از يك سو و كمك به انجام تعهدات كشورهاي توسعه‌يافته در جهت كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي از سوي ديگر پيش‌بيني شده‌است.

و ـ مرجع صلاحيتدار ملي: دستگاه مسئول در سطح ملي به عنوان مرجع رسمي هماهنگي و تأييد نهايي پروژه‌هاي مکانيسم توسعه پاک.

ز ـ هيئت بين‎الدول تغيير آب و هوا: نهاد بين‎المللي که در سال 1988 مشترکاً توسط سازمان هواشناسي جهاني و برنامه محيط زيست ملل متحد تأسيس گرديد تا به بررسي يافته‎هاي علمي در زمينه تغيير آب و هوا بپردازد.

ح ـ تسهيلات محيط زيست جهاني: مکانيسم مالي بين‌المللي که در سال 1994 با هدف تأمين مالي پروژه‎هاي مرتبط با تغيير آب و هوا، تنوع زيستي، آبهاي بين‎المللي و لايه ازن تأسيس گرديد.

ط ـ اقدامات مقابله‎اي: فعاليتهاي کشورهاي صنعتي در جهت کاهش انتشار گازهاي گلخانه‎اي.

ي ـ گزارش کشوري: گزارشي که در زمينه تغيير آب و هوا توسط کارگروه  ملي بر اساس گزارش دستگاهها و به منظور تبيين وضعيت برنامه‎هاي اجرايي دستگاههاي ذيربط تهيه و به هيئت‎وزيران ارائه مي‎شود.



فصل دوم: سياست‎ها و راهبردها


ماده2ـ  سياست‎ها و راهبردهاي اجرايي کشور در ارتباط با کنوانسيون و پروتکل به شرح زير تعيين مي‎گردد:

1ـ تهيه و ارائه مستمر گزارشان ملي با مشارکت همه نهادهاي ذيربط از طريق:

1ـ1ـ ايجاد ساختار جهت محاسبه ميزان انتشار گازهاي گلخانه‎اي به‎طور مستمر توسط سازمانهاي ذيربط.

1ـ 2ـ تقويت و تکميل شبکه پايش و مشاهدات تغيير آب و هوايي و اثرات آن.

تبصره ـ  گزارش ملي عبارتست از گزارشاتي که براساس مصوبات اجلاس اعضا و طبق دستورالعمل دبيرخانه کنوانسيون تدوين و در دوره‎هاي تعيين شده به دبيرخانه کنوانسيون ارائه مي‎گردد.

2ـ افزايش سهم منابع انرژي کم کربن در سبد انرژي کشور در راستاي کاهش روند انتشار گازهاي گلخانه‎اي از طريق:

2ـ 1ـ توسعه و هدايت سرمايه‎گذاري در جهت توليد انرژي پاک.
2ـ2 ـ توسعه فناوري‎هاي پاک و نوين در کشور.

3ـ استفاده مؤثر و بيشتر از همکاري و کمکهاي دوجانبه، منطقه‎اي و بين‎المللي در جهت تحقق هدف کنوانسيون از طريق ذيل:

3 ـ1ـ تلاش در جهت استفاده بيشتر و بهينه از تسهيلات محيط زيست جهاني در ايران
3ـ2 ـ تلاش در جهت استفاده بيشتر و بهينه از تسهيلات بانک جهاني و صندوقهاي چندجانبه.
3ـ3ـ تلاش در جهت انتقال فناوري‎‎هاي پاک و نوين به کشور.
3ـ4ـ استفاد از منابع مالي بانک توسعه اسلامي
3ـ 5 ـ همکاري و هماهنگي با اوپک در زمينه هدف کنوانسيون جهت ارتقاي ابعاد مختلف توليد و مصرف نفت و گاز.

4ـ آموزش و تحقيقات در زمينه موضوعات تغيير آب و هوايي با شيوه‎هاي ذيل:

4ـ1ـ تخصيص بخشي از اعتبارات و امکانات پژوهشي دستگاههاي مرتبط در جهت هدف کنوانسيون در قالب برنامه‎هاي پنج ساله توسعه
4ـ2ـ الزام به تشکيل و فعال‎سازي واحدهاي تغيير آب و هوا در کليه وزارتخانه‎هاي ذيربط.
4ـ3ـ برنامه‎ريزي و اجراي برنامه‎هاي اطلاع‎رساني عمومي.
4ـ4ـ تلاش در جهت ارتقاي برنامه‎هاي آموزشي تخصصي مرتبط
4ـ 5ـ استفاده بهتر و بيشتر از امکانات آموزشي هيئت بين‎الدول تغيير آب و هوا.
4ـ6 ـ حمايت از پروژه‎هاي دانشجوئي و دانشگاهي مرتبط.
4ـ7ـ استفاده از اهرم‎هاي انگيزشي اقتصادي به منظور هدايت بخشي از فعاليت‎هاي تحقيق و توسعه صنعتي کشور در جهت هدف کنوانسيون.

5 ـ آمادگي جهت مقابله و مديريت پيامدهاي سوء تغيير آب و هوا از طريق:

5 ـ1ـ بهينه‎سازي مصرف منابع
5 ـ2ـ اصلاح الگوهاي توليد و مصرف
5 ـ3ـ حمايت مالي از برنامه‎هاي جبراني
5 ـ4ـ ايجاد امنيت غذائي.
5 ـ 5 ـ مديريت تأسيسات و تجهيزات.

6 ـ ظرفيت سازي جهت استفاده از توان ساز و کار توسعه پاک از طريق:

6 ـ1ـ ايجاد ظرفيت و تسهيلات قانوني
6 ـ2ـ تلاش در جهت طراحي، توسعه و اجراي پروژه‎هاي مربوط به صورت يک‎جانبه و يا چندجانبه.
6 ـ3ـ آموزش و انتقال فناوري در چارچوب پروژه‎هاي مکانيسم توسعه پاک.

7ـ آمادگي و ظرفيت‎سازي براي تعهدات آتي احتمالي کاهش انتشار گازهاي گلخانه‎اي.

7ـ1ـ به هنگام سازي و تصويب استانداردهاي زيست محيطي مقتضي.
7ـ2ـ تلاش در جهت کاهش توليد گازهاي گلخانه‎اي.

8 ـ ايجاد تنوع اقتصادي جهت کاهش آسيب‎هاي ناشي از کاهش درآمدهاي نفتي در اثر اقدامات مقابله‎اي.

8 ـ1ـ تلاش در جهت توازن و تنوع در بخشهاي اقتصادي کشور با تأکيد بر فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولي.
8 ـ2ـ ايجاد ارزش افزوده در بخش پائين‎دستي صنعت نفت و گاز.


فصل سوم: ساختار و وظايف کارگروه ملي


ماده3ـ در راستاي نيل به سياست‎ها و راهبردهاي تعيين شده در فصل اول، کارگروه ملي تغيير آب و هوا براي اجرا و پيگيري بهينه امور کنوانسيون و پروتکل با مشارکت نمايندگان رسمي و تام‎الاختيار سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت‎خانه‎هاي امور خارجه، جهاد کشاورزي، راه و ترابري (سازمان هواشناسي)، صنايع و معادن، کشور، نفت، نيرو و معاونت برنامه‎ريزي و نظارت راهبردي رئيس‎جمهور در سازمان حفاظت محيط‎زيست کشور تشکيل و وظايف زير را به عهده مي‎گيرد:

1ـ انجام امور تخصصي مربوط به کنوانسيون و پروتکل در سطح ملي و بين‎المللي.
2ـ نظارت بر تهيه و ارائه مستمر گزارشات کشوري ساليانه در خصوص موضوعات تغيير آب و هوائي کشور با مسئوليت سازمان حفاظت محيط‎زيست و مشارکت دستگاه‎هاي ذيربط.
3ـ برنامه‎ريزي و پيگيري سياست‎هاي اجرايي مقتضي در رابطه با هدف کنوانسيون و پروتکل.
4ـ برنامه‎ريزي جهت پيشگيري و کاهش آثار سوء ناشي از تغيير آب و هوا در کشور.
5 ـ انجام وظايف شوراي هماهنگي کنوانسيون، موضوع بند (2) تصويب‎نامه شماره 10486/ت31647 ه‍ مورخ 26/2/1384.
6 ـ بررسي و اولويت‎بندي پروژه‎هاي پيشنهادي دستگاههاي عضو و پيگيري تأمين اعتبار آنها از منابع داخلي و خارجي.

تبصره1ـ رئيس و دبير کارگروه از سوي رئيس سازمان حفاظت محيط‎زيست تعيين خواهند شد و دبيرخانه کارگروه در سازمان مذکور مستقر خواهد بود.
تبصره2ـ کارگروه ملي در جهت انجام بهينه وظايف تخصصي خود مي‎تواند کارگروه‎هاي فرعي را ساماندهي و تشکيل دهد و کارگروه‎هاي مرتبط موجود در چارچوب کارگروه ملي تغيير آب و هوا ساماندهي و مورد بازنگري قرار خواهند گرفت.
تبصره3ـ معاونت برنامه‎ريزي و نظارت راهبردي رئيس‎جمهور مکلف است معادل پنج‎درصد بودجه ساليانه سازمان حفاظت محيط‎زيست به اعتبارات سازمان مذکور اضافه نمايد تا در راستاي انجام امور کارگروه ملي مصرف شود.
تبصره4ـ اعضاي کارگروه ملي که نمايندگان تام‎الاختيار دستگاه‎ها بوده و توسط بالاترين مقام اجرائي دستگاه مربوط معرفي مي‎شوند، با حکم رئيس سازمان حفاظت محيط‎زيست به عنوان عضو کارگروه منصوب مي‎شوند.
تبصره 5 ـ کارگروه ملي مي‎تواند حسب نياز و به صورت موردي از افراد صاحب‎نظر و متخصص در زمينه کنوانسيون و پروتکل براي شرکت در جلسات (بدون حق رأي) دعوت نمايد.

ماده4ـ دستگاه‎هاي عضو کارگروه موظفند در چارچوب وظايف محول شده تا پايان فروردين سال بعد گزارش ويژه خود را جهت تنظيم گزارش کشوري در چارچوب دستورالعملي که از سوي کارگروه ملي تهيه و ابلاغ خواهد شد، تنظيم و به دبيرخانه کارگروه تحويل نمايند.
دبيرخانه کارگروه ملي موظف است گزارش کشوري سالانه را تا پايان ارديبهشت سال بعد تهيه و به هيئت‎وزيران ارائه نمايد.
تبصره ـ کارگروه ملي موظف است ظرف يک ماه پس از تشکيل اولين جلسه، نسبت به تدوين دستورالعمل تنظيم گزارشات کشوري اقدام نمايد.

ماده 5 ـ دستگاه‎هاي عضو کارگروه ملي مکلفند در راستاي پشتيباني از فعاليت‎هاي کارگروه ملي، نسبت به برنامه‎ريزي و سازماندهي مناسب جهت اجراي تصميمات کارگروه ملي در دستگاه خود اقدام نمايند.

تبصره ـ كارگروه ملي در صورت وجود اعتبار از محل كمك‌هاي بين‌المللي، بخشي از هزينه‌هاي برنامه‌هاي اجرايي تكليف شده براي دستگاههاي عضو را در چارچوب دستورالعمل داخلي خود تأمين و پرداخت خواهد نمود. تأمين اصل هزينه برنامه‌هاي اجرايي تعيين شده از سوي كارگروه ملي برعهده دستگاه‌هاي ذي‌ربط بوده و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور در زمينه تأمين هزينه‌هاي مترتب همكاري‌هاي لازم را انجام خواهد داد.

ماده6 ـ كارگروه ملي موظف است برنامه كلي تخصصي آموزشي مرتبط با هدف كنوانسيون را با بهره‌گيري از امكانات ملي و بين‌المللي هر سه سال يك بار تدوين و اجرا نمايد.

برنامه آموزشي مورد اشاره توسط كارگروه ملي و با همكاري ساير دستگاههاي ذيربط تهيه خواهد شد.

تبصره1ـ دبيرخانه كارگروه ملي موظف است هر سال گزارش عملكرد ساليانه خود را در اين خصوص به كارگروه ملي ارائه نمايد.
تبصره2ـ بودجه لازم جهت اجراي برنامه‌هاي موضوع اين ماده از محل تبصره (3) ماده (3) تأمين خواهد شد.

ماده7ـ معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور مكلف است اعتبارات لازم را براي اجراي تكاليف تعيين شده در اين آيين‌نامه با همكاري دستگاههاي ذيربط تعيين و پس از تأمين در اختيار دستگاههاي مذكور قرار دهد.



فصل چهارم: وظايف دستگاه‌ها


ماده 8 ـ به منظور اجرايي نمودن سياستها و راهبردهاي مذكور، دستگاههاي اجرايي و نظارتي كشور ضمن هماهنگي با كارگروه ملي وظايف زير را برعهده مي‌گيرند:

1ـ انتشار گازهاي گلخانه‌اي
در راستاي تهيه گزارش سالانه ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي كشور، دستگاههاي اجرايي و نظارتي مرتبط موظف هستند در چارچوب دستورالعمل هيئت بين‌الدول تغيير آب و هوا گزارش انتشار گازهاي گلخانه‌اي ناشي از فعاليتهاي حوزه عملكرد خود را در موارد زير تهيه و به كارگروه ملي ارسال نمايند.

الف ـ وزارت نيرو: مصرف سوخت در نيروگاههاي حرارتي، صنايع، حمل و نقل، واحدهاي تجاري و مسكوني، كشاورزي و استخراج ذغال سنگ و سوختهاي جامد و تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب شهري به روش بي‌هوازي.
ب ـ وزارت نفت: فرآيندهاي اكتشاف، استخراج، پالايش و انتقال نفت خام، گاز و فرآورده‌هاي نفتي و انتشارات احتراقي و فرآيندي واحدهاي پتروشيمي.
پ ـ وزارت صنايع و معادن: آلاينده‌هاي فرآيندي صنايعي نظير سيمان، آهن، فولاد و آلومينيوم و تصفيه‌خانه فاضلاب‌هاي صنعتي.
ت ـ وزارت جهاد كشاورزي: بخش دام، زراعت و جنگلها و مراتع.
ث ـ وزارت كشور: مراكز دفن پسماند.

تبصره1ـ هر يك از دستگاههاي يادشده موظفندساز و كار لازم را براي توليد مستمر اطلاعات مورد نياز تهيه گزارش انتشار در دستگاه خود پيش‌بيني و منظور نمايند.
تبصره2ـ مركز آمار ايران موظف است آمار انتشار سرانه گاز دي‌اكسيدكربن و انتشار گاز دي‌اكسيدكربن به ازاي توليد ناخالص داخلي را در سالنامه آماري كشور منظور نمايد.
تبصره3ـ مسئوليت تلفيق گزارشات بخشي و توليد گزارش كشوري بر عهده كارگروه ملي مي‌باشد و در اين راستا كارگروه ملي بانك اطلاعات رايانه را در محل دبيرخانه خود راه‌اندازي خواهد نمود.

2ـ سياستهاي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي

دستگاههاي عضو كارگروه ملي موظفند در راستاي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي اقدامات زير را انجام دهند:

الف ‌ـ گزارش روند انتشار گازهاي گلخانه‌اي را براساس ادامه وضع موجود و اجراي برنامه‌هاي مصوب در افق چشم‌انداز بيست ساله، ظرف يك سال پس از تاريخ ابلاغ اين آيين‌نامه تهيه نمايند.
ب ـ سياستهاي كاهش انتشار را در چارچوب حوزه‌هاي عملياتي سازمان متبوع خود بررسي، تهيه و ارائه نمايند.
پ ـ ساليانه گزارشي از وضعيت اجراي سياستهاي كاهش انتشار در حوزه‌هاي عملياتي دستگاه متبوع خود را با تأكيد بر اثر اجراي هر سياست در كاهش روند انتشار، به كارگروه ملي گزارش دهند.

3ـ آسيب‌پذيري و سازگاري با تغيير آب و هوا

دستگاههاي اجرايي آسيب‌پذير از موضوع تغيير آب و هوا از جمله وزارتخانه‌هاي بهداشت درمان و آموزش پزشكي، جهاد كشاورزي، صنايع و معادن، كشور، مسكن و شهرسازي، نفت، نيرو و سازمان بنادر و دريانوردي مكلفند پس از يك سال از ابلاغ اين آيين‌نامه، علاوه بر بررسي و شناسايي آسيبهاي ناشي از تغيير آب و هوا بر فعاليتهاي خود و ارائه گزارش آن به كارگروه ملي، اقدامات زير را در جهت كاهش اثرات سوء تغيير آب و هوا و سازگاري انجام دهند:

الف ـ وزارت جهادكشاورزي مكلف است:

1ـ طرح جامع بهينه‌سازي مصرف آب در بخش كشاورزي را با تأكيد بر مشخص نمودن مكانيسم‌هاي مالي و اجرايي آن ظرف يك سال تهيه و به تصويب هيئت‌وزيران برساند.
2ـ ظرف يك سال، ساز و كار اجرايي لازم و كافي براي بيمه‌گذاري فعاليت‌هاي كشاورزي كه به نحوي از انحاء از خشكسالي‌هاي احتمالي آسيب‌پذير مي‌باشند، را تهيه و به تصويب هيئت وزيران برساند.

ب ـ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور موظف است:

1ـ تا پايان برنامه پنجم توسعه، طرح شناسائي و احياي مراتع در حال تخريب واقع در قطب‌هاي دامپروري كشور را تهيه و اجرا نمايد.
2ـ جهت كاهش فشار بر مراتع مجاز است حداكثر معادل نيم درصد از مراتع كشور را جهت علوفه كاري به متقاضيان حقيقي و حقوقي اجاره دهد.
3ـ به منظور ظرفيت‌سازي در منابع ترسيب بيولوژيكي دي‌اكسيدكربن و در راستاي حمايت از برنامه اقدام ملي بيابانزدائي، سطح جنگل‌هاي كشور را در طول برنامه پنجم توسعه به ميزان پنج درصد از طريق ايجاد جنگل‌هاي مصنوعي افزايش دهد.

پ ـ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است با تأييد كارگروه ملي بحران و بلاياي طبيعي، تسهيلات لازم را جهت تمديد بازپرداخت وام‌هاي فعاليت‌هاي كشاورزان آسيب‌ديده براي يك سال زراعي فراهم نمايد.

ت ـ وزارت نيرو مكلف است:

1ـ حداقل معادل پنجاه درصد درآمد ناشي از صدور مجوز حفرچاه يا فروش آب در آبخوان دشت‌هاي ممنوع را صرف ايجاد طرح تغذيه مصنوعي جهت صيانت از منابع آب زيرزميني در قبال پديده خشكسالي نمايد و گزارش عملكرد ساليانه خود را در دو نسخه جداگانه به كارگروه ملي و سازمان بازرسي كل كشور ارسال نمايد.
2ـ به منظور پيش‌بيني منابع آب زيرزميني پايدار و قابل دسترسي در دوره‌هاي خشكسالي جهت تأمين آب شرب مراكز سكونتي كشور، ظرف يك سال، طرح جامع شناسائي آزادسازي، حفاظت و تجهيز سفره‌هاي داراي منابع آب قابل شرب را تهيه و پس از تصويب هيئت وزيران به تأييد شوراي عالي امنيت ملي برساند.
3ـ طرح جامع مديريت منابع آب كشور را ظرف دو سال با توجه به موضوع تغيير آب و هوا بازنگري و پس از تأييد كارگروه ملي به تصويب هيئت‌وزيران برساند.

ث ـ وزارت مسكن و شهرسازي مكلف است ضوابط و مقررات مربوط به جانمائي تأسيسات و تجهيزات شهري و منطقه‌اي نوار ساحلي كشور را براساس قابليت آسيب‌پذيري آنها نسبت به تغييرات تراز آب كه توسط دستگاه اجرايي ذيربط اعلام مي‌شود، بازنگري و در طرح‌هاي مربوط ملحوظ نموده و نتيجه اقدامات به عمل آمده را به كارگروه ملي گزارش نمايد.

ج ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مكلف است آثار سوء و تبعات منفي ناشي از تغيير آب و هوا بر بهداشت عمومي كشور از جمله شناسايي مناطق مستعد براي شيوع بيماريها و برنامه‌هاي اجرايي لازم جهت جلوگيري از شيوع و درمان اين بيماريها را تدوين و ظرف يك سال از تاريخ ابلاغ اين آيين‌نامه به كارگروه ملي گزارش نمايد.

چ ـ معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور مكلف است اعتبارات لازم براي احداث و افزايش ظرفيت سيلوهاي نگهداري كالاهاي كشاورزي استراتژيك را تأمين و در اختيار وزارت بازرگاني قرار دهد.

4ـ آسيب‌پذيري اقتصادي ناشي از اقدامات مقابله‌اي ـ تنوع اقتصادي

الف ـ معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور مكلف است ظرف دو سال استراتژي برنامه تنوع اقتصادي كشور با رويكرد كاهش آسيب‌پذيري از اثرات اقدامات مقابله‌اي با پديده تغيير آب و هوا را تدوين و به تصويب هيئت وزيران برساند.

ب ـ معاونت مذكور مكلف است با همكاري وزارت نفت زمينه‌هاي ايجاد ارزش افزوده در بخش پايين‌دستي صنعت نفت و گاز را بررسي و به انجام برساند.

پ ـ وزارت نفت مكلف است تراز جامع هيدروكربوري جاري، ميان مدت و بلند مدت كشور را جهت بهره‌گيري در برنامه‌ريزي‌هاي كلان تنوع اقتصادي تهيه و پس از تصويب هيئت وزيران پيگيري و با همكاري وزارتخانه‌ها و دستگاههاي اجرايي ذي‌ربط اجرا نمايد.

5 ـ شبكه پايش تغييرات آب و هوايي

الف ـ سازمان هواشناسي كشور مكلف است:

با همكاري وزارت نيرو، وزارت جهادكشاورزي، سازمان فضايي ايران، مركز ملي اقيانوس‌شناسي و سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور ظرف يك سال پس از ابلاغ اين آيين‌نامه، طرح جامع سيستم پايش تغيير آب و هوا را مشتمل بر توانمندي‌هاي موجود و نيازمندي‌هاي مقتضي به همراه برنامه عمل جهت پوشش مكاني و زماني شبكه پايش مورد اشاره تهيه و به تصويب هيئت‌وزيران برساند و با همكاري سازمانهاي مرتبط سالانه گزارشي از اقدامات انجام شده در زمينه تقويت شبكه پايش تغيير آب و هوا در زمينه‌هاي هواشناسي، منابع آب، نواحي ساحلي و داخلي را تهيه و به كارگروه ملي ارائه نمايد.

ب ـ سازمان بنادر و دريانوردي مكلف است با همكاري مركز ملي اقيانوس شناسي، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط‌زيست نسبت به بررسي و ثبت تغييرات ساليانه داغ آب آبهاي آزاد و درياي مازندران و تغييرات و پيامدهاي همراه آن (تغييرات كاربري اراضي، تغييرات اكولوژيك و بيولوژيك و غيره) اقدام و مراتب را به كارگروه ملي گزارش نمايد.

6 ـ آموزش، تحقيقات و اطلاع‌رساني عمومي

الف ـ مراكز آموزشي و پژوهشي زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مكلفند پنج درصد از اعتبارات پژوهشي خود را صرف تحقيق و توسعه در زمينه موضوعات مرتبط با تغيير آب و هوا نمايند.

ب ـ كارگروه ملي مكلف است سالانه شصت ساعت برنامه‌هاي اطلاع‌رساني عمومي در مبحث تغيير آب و هوا و پيامدهاي اقتصادي و زيست‌محيطي آن تهيه و در اختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار دهد تا وزارت مزبور ضمن تأمين هزينه پخش، هماهنگي لازم را در اين خصوص با سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به عمل آورد.

پ ـ وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف است فعاليت‌هاي پژوهشي واحدهاي صنعتي را كه در راستاي كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي در بخش صنعت انجام مي‌گيرد، جزء معافيتهاي مالياتي موضوع بند (8) ماده (148) قانون ماليات‌هاي مستقيم تلقي نمايد.

ت ـ دستگاههاي عضو كارگروه ملي، برنامه‌هاي آموزشي مرتبط با تغيير آب و هوا در حيطه وظايف خود را همراه با تعيين ضرورت و نيازهاي موجود تهيه و به كارگروه ملي جهت تدوين فعاليتهاي آموزشي موضوع ماده (5) ارائه خواهند نمود.

7ـ شناسايي نيازهاي تكنولوژيكي در راستاي كاهش انتشار، انطباق و ظرفيت‌سازي جهت تحصيل آنها

الف ـ دستگاههاي عضو كارگروه ملي موظفند گزارشي از نيازهاي تكنولوژيكي در زمينه كاهش انتشار يا انطباق در حوزه‌هاي عملياتي خود را تدوين و تا يك سال پس از ابلاغ اين آيين‌نامه به كارگروه ملي ارايه نمايند. كارگروه ملي مو‌ظف است ضمن تلفيق گزارشات بخشي، گزارش كشوري در زمينه نيازهاي تكنولوژيكي را با تكيه بر اولويت بخشهاي مختلف تدوين و به مرجع ملي تسهيلات محيط‌زيست جهاني ارسال نمايد.

ب ـ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف است در راستاي حمايت از احداث نيروگاه‌هاي توليد برق از منابع تجديدپذير، از محل اعتبارات ناشي از بهينه‌سازي مصرف انرژي (عوارض حاصل از عدم رعايت استانداردهاي مصرف انرژي) تسهيلات بانكي كم‌بهره در اختيار متقاضيان مربوط قرار دهد.

پ ـ واردات ماشين‌آلات آن دسته از صنايعي كه با استفاده از توان فني يا مالي مجامع منطقه‌اي و بين‌المللي در كشور احداث مي‌شوند، مشروط به اينكه توسط كارگروه ملي در راستاي فناوري‌هاي پاك تشخيص داده شوند، از عوارض گمركي معاف مي‌باشند.

8 ـ توانمندسازي ملي در جذب پروژه‌هاي مكانيسم توسعه پاك

الف ـ مرجع صلاحيتدار ملي موظف است:

1ـ ضمن تدوين برنامه‌هاي لازم جهت بهره‌مندي بهتر و بيشتر از توان مكانيسم توسعه پاك، سالانه گزارشي از اقدامات انجام شده در اين زمينه را به كارگروه ملي ارائه نمايد.

2ـ با همكاري سازمانهاي مجري پروژه‌هاي مكانيسم توسعه پاك موانع موجود در جذب اين پروژه‌ها در كشور را شناسايي نموده و راهكارهاي لازم در رفع اين موانع را ارائه نمايد.

ب ـ آن دسته از پروژه‌هاي مكانيسم توسعه پاك كه به هزينه و اجراي كشورهاي توسعه يافته در كشور مطرح مي‌شوند، از شمول طرح در كميسيون اقتصاد مستثني بوده و با مجوز بالاترين مقام دستگاه اجرايي ذيربط اجرا و واردات تجهيزات و ماشين‌آلات لازم در اين خصوص بلامانع مي‌باشند.

تبصره ـ نظر به اينكه در اجراي اينگونه پروژه‌ها از منابع مالي دولت هزينه نمي‌شود و مشمول طرح در شوراي اقتصاد و قانون مجازات تباني در معاملات دولتي ـ مصوب 1348ـ نمي‌باشد لذا در  جهت تسريع در جذب سرمايه‌هاي خارجي، اينگونه طرح‌ها از شمول دستورالعمل اجرايي شماره 18089/105 مورخ 9/2/1381 سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور (سابق) درخصوص استفاده از حداكثر توان مهندسي شركت‌هاي داخلي خارج مي‌گردند.

9ـ همكاريهاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي در جهت تحقق هدف كنوانسيون

الف ـ دستـگاههاي اجرايـي از جمله موارد زير كه در جهت تحقـق هدف كنوانسـيـون به صورت دوجانبه، منطقه‌اي يا بين‌المللي با ديگر كشورها يا سازمانها همكاري مي‌نمايند موظفند گزارش عملكرد ادواري خود را مشتمل بر موضوعات عملكرد، فرصتهاي همكاري، موانع و مشكلات و پيشنهادات به كارگروه ملي ارائه نمايند:

1ـ وزارت امور خارجه: تسهيلات محيط زيست جهاني
2ـ سازمان هواشناسي كشور: هيئت بين‌الدول تغيير آب و هوا
3ـ وزارت جهاد كشاورزي: سازمان خواروبار كشاورزي ملل متحد
4‌ـ وزارت صنايع و معادن: سازمان توسعه صنعتي ملل متحد
5 ـ وزارت امور اقتصادي و دارايي: بانك جهاني
6 ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: سازمان بهداشت جهاني
7ـ معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور: برنامه عمران ملل متحد

ب ـ وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف است پيشنهاد لازم را به منظور طرح در بانك توسعه اسلامي براي بهره‌مندي كشورهاي عضو از تسهيلات بانك مذكور درخصوص تغيير آب و هوا ارائه و پيگيري نمايد.



رئيس‎جمهور ـ محمود احمدي نژاد



> Comments 0   -   Reads 310 Print
  
  
 Comments

No Comments have been Posted.
  
  
 Post Comment

Please Login to Post a Comment.
  
off
Login
Username

Password

Remember Me



Not a member yet?
Click here to register.

Forgotten your password?
Request a new one here.
_
Site language

Please select Your language



after selection site will reload automatically
_

Copyright © 2005
Designed by kms.co.ir