off
  
 Articles >مقالات محيط زيست >مقالات محيط زيست >

  
  
 آلودگی رودخانه های " زرجوب " و " گوهر رود " رشت بیش از توان خودپالایی Posted by admin on يكشنبه 26 آبان 1392 - 17:11

آلودگی دو رودخانه مهم " زرجوب " و " گوهررود " که از وسط رشت عبور می کنند و نقش موثری در توسعه گردشگری و شکوفایی این شهر دارند متاسفانه بیش از توان خود پالایی بوده و به تعبیری از نفس افتاده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، این دو رود آلوده‌ترین رودخانه ها در سطح گیلان و حتی کشور هستند و بسیاری از بیماری های میکروبی را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم گسترش می دهند.

گيلان و شهر رشت به عنوان مركز استان و قطب مهم گردشگری كشور با معضل زباله و فاضلاب كشاورزي، صنعتي و شهري مواجه است.


رشت - خبرگزاری مهر: آلودگی دو رودخانه مهم " زرجوب " و " گوهررود " که از وسط رشت عبور می کنند و نقش موثری در توسعه گردشگری و شکوفایی این شهر دارند متاسفانه بیش از توان خود پالایی بوده و به تعبیری از نفس افتاده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، این دو رود آلوده‌ترین رودخانه ها در سطح گیلان و حتی کشور هستند و بسیاری از بیماری های میکروبی را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم گسترش می دهند.

گيلان و شهر رشت به عنوان مركز استان و قطب مهم گردشگری كشور با معضل زباله و فاضلاب كشاورزي، صنعتي و شهري مواجه است.

رودخانه های زرجوب و گوهر رود انواع آلودگی را به زیباترین تالاب دنیا می ریزند

از همه مهمتر رودخانه های زرجوب و گوهر رود كه  از داخل رشت عبور مي کنند و منازل زيادي را در اطراف خود مي پيمايند مجموعه آلودگي ها را به همراه خود وارد تالاب بین المللی انزلي كه يكي از زيباترين تالاب های دنیاست، مي کنند.

یک کارشناس مسائل زیست محیطی در این باره می گوید:  گيلان همواره از انواع آلودگي ها و تخريب محيط زيست كه انسان موجب آن است، رنج می برد.

محمد جواد جعفری افزود:  توسعه صنعت، شهرنشيني و افزايش جمعيت در كميت و كيفيت آلودگي ها و تخریب سريع منابع طبيعي همواره نقشي اساسي داشته و دارند.

وی اظهارداشت: رشد شهري و توسعه صنعتي به عنوان دو عامل جداگانه بر روي آلودگي آب دو رودخانه زرجوب و گوهر رود تاثيرگذارند.

این کارشناس مسائل زیست محیطی ادامه داد: شهر رشت از حيث افزايش جمعيت و ازدياد روند شهرنشيني مقام نخست را در سطح استان دارد به یقین  ازدياد جمعيت مشكلات زيست محيطي، اجتماعي و اقتصادي فراواني را با خود به همراه دارد.

به هر ترتیب نگرشي كلي به مسائل زيست محيطي استان گيلان نشان مي دهد كه انسان نقش موثري در تخريب منابع طبيعي و آلودگي آب دارد.

آلودگي آب رودخانه های زرجوب و گوهر رود از تخليه انواع فاضلاب ها، هرزآب هاي شهري و مواد زائد در محيط ناشي مي شود كه از راه فاضلاب هاي بهداشتي، خانگي، اماكن عمومي مانند بيمارستان ها، هتل ها، حمام ها و فاضلاب هاي سطحي كه بر اثر شسته شدن توسط آب باران حاصل مي شود، مي تواند به عنوان يك بار آلاينده نقطه اي و غير مداوم، آب رودخانه ها را تحت تاثير قرار دهد.

بدون شک ٨٠ درصد از ٩٠ ليتر آب مصرف سرانه در شهر رشت به صورت فاضلاب دفع مي شود كه در نهايت اين فاضلاب ها به قسمت پائين دست مناطق كشاورزي و روستايي و تالاب انزلي كه محل نهايي تخليه اين رودخانه هاست، مي ريزد و موجب آلودگي زيست محيطي مي شود.

رودخانه های گوهر رود و زرجوب رشت نیاز به خودپالایی دارند

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست گیلان گفت: رودخانه آلوده گوهر رود و زرجوب رشت نیاز به خودپالایی دارند بنابراین باید از ورود فاضلاب های صنعتی و همچنین ریختن انواع زباله ها در بستر این رودها به شدت جلوگیری شود.

حمید راحتی شهر صنعتی رشت را یکی از آلاینده های مهم این دو رودخانه دانست و افزود: با احداث سیستم تصفیه فاضلاب برای واحدهای صنعتی این دو رودخانه جان تازه ای می گیرند.

وی تاکید کرد:  توسعه روز افزون فعاليت هاي كشاورزي، صنعتي و افزايش قابل توجه حجم فاضلاب هاي شهري و بیمارستانی موجب آلودگي منابع آب بويژه رودخانه ها خواهد شد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست گیلان یادآورشد: این دو رودخانه در طول مسير از سوی منابع متعددي همچون پساب كارخانه ها، كشاورزي در منطقه و فاضلاب هاي صنعتي شهري و خانگي آلوده مي شود.

بدون شک زرجوب و گوهر رود از آلوده ترين حوضه هاي آبخيز درياي خزر هستند كه از طريق تالاب بین المللی انزلی وارد این دريا مي شوند.

وجود " كليفرم ها " به مقدار زياد از ديگر عوارض آلودگي در اين دو رودخانه شهر رشت بوده و این مهم بيانگر آلودگي ميكروبي بيش از حد است و قدرت خودپالايي و از بين بردن ميكروب ها و ويروس ها را غيرممكن مي سازد.

مهمترين منابع آلودگي اين رودخانه ها شامل فعاليت هاي انساني، زباله، دفع فاضلاب هاي شهري، صنعتی، خانگی، بیمارستانی و ديگر كاربري هاي انساني و ساخت و سازهاي مختلف است.

زرجوب و گوهر رود از آلوده ترين حوضه هاي آبخيز درياي خزر هستند

فرماندار شهرستان رشت نیز  با بیان اینکه رودخانه های زرجوب و گوهر رود یکی از ارزشمندترین سرمایه ‌های گیلان هستند، گفت:  نقش این دو رود در توسعه گردشگری و شکوفایی مرکز استان بی بدیل است.

سید ولی الله عظمتی با اشاره اینکه این دو رودخانه  همچنان گرفتار انواع فاضلاب شهری، خانگی، بیمارستانی، صنعتی و غیره  است، افزود: مسئولان و مردم برای نجات این رودها باید تلاش مضاعف داشته باشند.

وی در ادامه بر ضرورت احداث سیستم تصفیه فاضلاب واحدهای صنعتی در بالا دست این رودها تاکید کرد و اظهارداشت: فاضلاب هاي هر يك از صنايع به دليل نوع توليد خود آلودگي هاي مختلف زيست محيطي را پديد مي آورند.

به هر حال رودخانه ها در مسيرهاي گاه طولاني خود دچار تغيير و تحولات بسياري مي شوند و نيز تا حدي توانايي خودپالايي دارند كه اين امر مي تواند باعث از بين رفتن بسياري از آلاينده ها شود.

بنابراين بايد اقداماتي صورت گيرد كه اين توانايي خودپالايي از بين نرفته و بلکه افزايش يابد كه اين مهم جزء با حفظ و نگهداري اين منابع ارزشمند (زرجوب و گوهر رود) و جلوگيري از آلودگي آنها به ویژه با پساب هاي كشاورزي، فاضلاب هاي خانگي و صنعتي امكانپذير نيست.




> Comments 0   -   Reads 1363 Print
  
  
 Comments

No Comments have been Posted.
  
  
 Post Comment

Please Login to Post a Comment.
  
  
 Ratings

Rating is available to Members only.

Please login or register to vote.

No Ratings have been Posted.
  
off
Login
Username

Password

Remember Me



Not a member yet?
Click here to register.

Forgotten your password?
Request a new one here.
_
Site language

Please select Your language



after selection site will reload automatically
_

Copyright © 2005
Designed by kms.co.ir